“NYT MENNÄÄN” - SANOI ANNELI:
Uutta keikkapaikkaa kehiin…
Viime
viikkoina on keikkareissuilla tullut käytyä tuolla itäsuomen suunnalla Joensuussa ja Ilomantsilla saakka, mutta tällä erää lauantai-illan
keikkamatka suuntautui puolestaan lounaissuomen suuntaan Karjalohjalle Kylpylähotelli
Päiväkumpuun. Päiväkumpu oli keikkapaikka Annelille kuten myös minulle aivan täysin uusi tuttavuus vaikka vuosien saatossa aika monta kaikkapaikkaa on tullut koluttua. Joten näitä uusia keikkapaikkoja
tuntuu edelleen vaan löytyvän sieltä sun täältä, no mikä ettei, hyvä niin!
”Kaksi kärpästä" jne…
Eiliseen lauantaipäivään osui illan keikan lisäksi keikkaystäväni Kalervo ”Kale” Takalan
syntymäpäivä juhlat Akaassa. Ja kuinka ollakaan ”Kalen” juhlat Akaassa osuivat sopivasti samaan matkaan illan keikan kanssa niin aikataulullisesti kuin muutoinkin
samalla suunnalle suomenmaata. Joten leikkimielisesti kuten "Kalelle" myös mainitsin, eli vois vaikka sanoa että saimme näin
näppärästi ”kaksi kärpästä” yhdellä iskulla! Kiitokset sekä lämpimät onnittelut vielä myös tätä kautta ”Kalelle” sekä perheelle kivasta syntymäpäiväjuhlasta. Tapaamisiin keikoilla! :-))
Tanssileiri tanssin
hurmaa...
Päiväkumpu
oli varsin siistin oloinen keikkapaikka. Päiväkummun parketilla oli runsaasti innokkaita
ja taitavia tanssipareja. Päiväkumpu on järjestänyt yhdessä Tanssileiri tanssin
hurmaa kanssa paikalle muun muassa eilen tanssikursseja alkaen jo päivä yhdeltätoista
aina iltaan vartin yli kuuteen saakka pieniä taukoja lukuun ottamatta. Eipä silti välistä kuten eilen tuli eittämättä ainakin omaan mieleen näiden tanssikurssien sanoisiko
tarpeellisuus ajatellen meidän "kaiken kansan" periteistä vuosikymmeniä jatkunutta tanssikulttuuria lavoilla kuin ravintoloissa.
Vai
mitä mieltä olet itse kenties mahdollisesti vähän heikompana tanssitaitajana, kehtaatko lähteä
munamaan itsesi näiden osaavien tanssitaiturien joukkoon, vaikkapa näin miehenä hakien jotain mielestäsi
”sopivaa” daamia tanssiin kanssasi. No tulipahan vaan mieleen että ovatko itseasiassa nämä tanssikurssit enempi suomalaista tanssikulttuuria tuhoavaa vai kenties sen pelastus?
Toisaalta tiedän joitakin tanssinjärjestäjiä jotka eivät pidä alkuunkaan nykyään niin suositusta "kädenalitanssimuodista", eli heidän mielestään myös se pilaa osaltaan tanssikulttuuria suomessa! :D
Toisaalta tiedän joitakin tanssinjärjestäjiä jotka eivät pidä alkuunkaan nykyään niin suositusta "kädenalitanssimuodista", eli heidän mielestään myös se pilaa osaltaan tanssikulttuuria suomessa! :D
Mutkien kautta lauteille…
Ja sitten siihen illan varsinaiseen keikkaan. Saimme
oman suosikkimme taitavan Annelin lavalle ilta kymmeneltä, ja hyvä niin! Annelin ekasetin ohjelmisto käynnistyi kappaleilla ”ne na na na”, ”mustat silmät”, ”
tanssin päivät, tanssin yöt”, ”liian pikä matka kotiin” ja kuten Anneli varsin
sopivasti totesikin kappaleensa jälkeen, ”ei ollut niin pitkä mutta mutainen, kun
Forssasta tulin”! Kyllä vain, ja noista Päiväkummun lähiseudun tienmutkista puheenollen me
emme varmaankaan jääneet noiden mutkien osalta juurikaan Annelia vähemmälle
tulomatkanamme Lohjan kautta, sen verran myös meidän matkalla näitä mutkia että mäennyppylöitä piisasi. Eipä silti ei se juurikaan tahtia haitannut, itseasiassa tie oli varsin idyllinen ja kiva todella ajella! :-))
Ekasetillä
kuulimme lisäksi vielä kappaleet ”became mucho”, ”tahdo tietää en”, ”villi
varsa”, ”la isla bonita”, ”minä rakastan sinua”, ”ilta Skanssissa”, ”hits road jack” sekä
setin päättäneen kappaleen "that's all right (mama)"…
Että huh huh
sentään…
Kellon näyttäessä yhtätoista vartin
tauon jälkeen Anneli sekä Recados palasi lauteille aloituskappaleena Kirkalta
tuttu “mamy blue”. Kappale sai parikseen Annelin viimeiseimän levyn nimikkopiisin ”seitsemäs taivas”. Seuraavaksi
kuulimme, Annelin ohjelmistossa tiettävästi alusta alkanen mukana olleen Vaya Con Dios
kappaleen ”don’t cry for louie”, sekä tämän parina kuullun varsin huiman version
niin ikään vanhasta tutusta kappaleesta ”jampalaya”. Sanon, että huh huh sentään, välillä hypättiin jopa johinkin rokkabillyn tahteihin kaiken muun makeen menon lomassa… :-))
”Mennään isolle
kirkolle”…
Ӏsken
kysyttiin kuuluuko sinun ohjelmistoon hitaat valssit, kyllä kuuluu”, oli Anneli kertonut, nyt jatkaen "kuulemme aluksi hitaan valssin Kari Tapion kappaleen viimeinen valssi”.
”Viimeinen valssi” sai parikseen kappaleen ”käy uudelleen eiliseen”.
Seuraavana
kuullun ”suojaan” kappaleen jälkeen Anneli spiikkasi seuraavan kappaleen
jotakuinkin. ”Seuraavana mennään kuten meillä Karviassa sanotaan, mennään isolle kirkolle, eli lähdetään
stadiin”. Ja kuinka ollakaan Anneli, kuten lähes joka kerta muistaa heittää jotain pientä hauskaa rumpalinsa
Pertin suuntaan… nyt tällä kertaa Annelin laulaessa näppärin ja omin sanoin,
vilkuillen samalla Pertin suuntaan ”kyllä Pertin kaikki muistaa, Viitasaari
mikä lie”!.. Anneli on Anneli! ;-))
Kappale sopii
Annelille hienosti…
Keikkaa
jatkettiin edelleen kappaleilla ”kuolleet lehdet” sekä mielestäni todella
hienosti Annelin ääni-alalle sopivalla kappaleella ”onni jonka annoit pois”. Annelilta hieno
tulkinta kivasti svengaavasta kappaleesta, hyvä Anneli, mie kyllä tykkäsin!
Rokkityttö päästettiin
vihdoin irti…
Annelin esittäessään viimeistä kappalepariaan, ja rokkia, no kuinkas muuten! Minulle tuli noista Annelin rokkikappaleista mieleen, ”että perskules vie”... että näinköhän myös Anneli ajatteli kokolailla samaten, kun on kerta joutunut koko illan esittämään noita "pliisumpia" kappaleita kappale kappaleen perään, niin ”nyt kyllä lähtee”... toden totta kyllä läksi ja mentiin että oksat pois, ja mihin
tulkintoihin Anneli jälleen ehtikään noissa rokkitulkinnoissaan, ja ennen kaikkea kappaleessa ”great
balls of fire”! Olen monesti aiemmin kehunut noita Annelin makeita rokki tulkintoja, mutta eilen… se oli todella jotain uskomatonta miten Anneli rokkinsa vetäisi, uskon, se tuli suoraan sydämestä. Siihen ei
jäänyt enää tippaakaan selittelylle varaa! Toisena rokkina kuulimme kappaleen "saappaat"... :-))
”Nyt mentiin”…
Anneli
palasi encore kappaleille kysellen yleisöltä ”mennäänkö edelleen nopeeta vai mennäänkäkö tällä kertaa hitaita”… ”mennään”, kuului parketilta vastaus kuin yhteen ääneen. Anneli kaiketi päätteli tuosta
että otetaan ekana nopeeta ja toisena kappaleen jotain hidasta. Kuin
edellisten kappaleiden jatkoksi Anneli esitteli, ”otetaan Beatlesia ”i saw her standing
there”... ”Nyt mentiin”, sano Anneli ja siitä tää makee Beatles kappale läksi liikkeelle! Illan
päätteeksi kuulimme kappaleen ”vihreät niityt”… WAUU MIKÄ KEIKKA JÄLLEEN! :-))
...............................................................................................................................
“I saw her
standing there”
Ajattelin
tähän tarinan loppuosaan hivenen selvitellä itselle ja miksei myös muille tämän edellä
mainitun Beatles kappaleen ”I saw her standing there” syntyä sekä kappaleen pikku
historiikkia meillä täällä suomessa. Jotain tälläistä löysin:
“I
saw her standing there” on yhtyeen ensimmäiseltä
pitkäsoitolta vuodelta 1963 ”Pease please me”. Kappale on pitkälti basisti-laulaja Paul
McCartneyn käsialaa. Paul kirjoitti kappaleensa jo koulussa ollessaan,
osoittaen kappaleensa tiettävästi musiikkiystävänsä sisarelle Iris
Caldwellille. Laulu kertoo pojasta, joka näkee tanssilattialla tytön ja huomaa
tämän olevan ulkonäöltään vertaansa vailla, ”way beyond compare!”. Poika
päättää, ettei enää koskaan tanssi kenenkään muun kanssa. Poika on myös
epävarma kuvaillessaan, kuinka hänen sydämensä pamppailee, kun hän kävelee
tanssisalin lävitse.
Lopulliseen asuunsa kappale
päätyi Paulin ja John Lennonin yhteistyönä syksyllä 1962, ja
kuten kerrotun mukaan heidän tuolloin samalla pinnatessa koulusta tuota kappaletta
viimeistellessään. – Sanoisiko kyllä vaan kannatti! :-))
Entä sama
suomeksi…
Kappaleeseen
on tehty suomeksi ainakin kahdet eri sanat. Tutuimmat sanoitukset suomeksi ovat
kappalenimellä ”kun hänet nähdä sain”. Tuosta kappaleesta tunnetuimman version teki Hounds
vuonna 1964. Ko. kappaleen on levyttänyt myös yhtye Cirius vuonna 1973. Toisena suomenkielisenä sanoituksena kappaleeseen löytyy teksti kappalenimellä ”ei ollut parempaa”.
Tämän kappaleen levytti puolestaan vuonna 1974 Pastori Pohjalainen &
Delfines Lp-levylleen ”Pastori Pohjalainen & Delfiens/ kasetille (Cas) ”Rokkia a la carte” sekä myöhemmin uusintajulkaisuna Cd:lle vuonna 2011. Suomessa
levytettyjä englanninkielisiä versioita löytyy tiettävästi jo huomattavasti
useampia kuten vaikkapa Hurriganes levytys Cas/ Lp – ”Sixteen golden greats”
vuodelta 1977 sekä Skylarks yhtyeen levytys 1989 – Lp:lle ”It’s time to go”. Englanninkielisen
version kappaleesta on levyttänyt edellisten lisäksi ainakin yhtyeet Express,
Äffät ja Casablanca Vox sekä myöhemmin muun muassa Tommi Läntinen levylle
”laulava sydän – the Beatles”.
Hounds: "kun hänet nähdä sain"
Hounds: "kun hänet nähdä sain"
Kuva yllä: Ja vielä tämän kertaisen tarinan lopuksi pieni muisto vuosien takaa, olkaatte hyvät! :-))
Tapsukka
kiittää! :-))
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti